.

.

Selasa, 19 Jun 2018

سلام عيدالفطري 2018

Hari ni dah masuk Syawal ke 5, sekejap je masa berlalu…Alhamdulillah baru ada masa nak update entry…Selamat Hari Raya Aidilfitri 2018 ya…Huhuhu…

Ramadhan ni sangat sayu tahun ni…Alhamdulillah dapat bertarawih lengkap sepanjang Ramadhan…ponteng tarawih pun sebab Allah bagi cutieee…heeeee…Pengalaman dengar suara imam masjid UTHM yang sayu lagi merajinkan aq pergi tarawih…haha…terima kasih Ainur temankan akak terawih…paling best Zeti la…heeee…sedih nak meninggalkan Ramadhan, entah jumpa lagi ke tak Ramadhan tahun depannya…rindu nak berbuka puasa dengan mak ayah, rindu nak bersahur dengan mereka, rindu nak bertarawih dengar suara ayah jadi imam tarawih, rindu sangat-sangat semuanya…walaupun tak makan, kekuatan tu Allah beri lebih pada bulan Ramadhan…aq memang dapat rasa sebab bulan Ramadhan kali ni sangat mencabar sebab assignment tugasan individu mahupun group perlu disiapkan sepenuhnnya menjelang minggu akhir kelas kerana sibuk dengan pembentangan projek…Kadang tak tidur siapkan assignment…rasa la kepayahannya, tapi selalu cakap dengan diri sendiri, ‘kau boleh la Nurathirah! Kenapa nak kena lemah je’…kadang terasa gila juga sebab cakap sorang-sorang, tapi Prof selalu kata, tu sebenarnya terapi untuk kita lebih positifkan diri sendiri tanpa bantuan manusia lain kerana, Allah jua yang menguatkan kita…terima kasih pada Nurul pada Ainur, yang kadang-kadang teman akak dia ni buat assignment tengah-tengah pagi walaupun hanya dalam called dalam mesej…terima kasih sangat-sangat…kadang Allah tak beri apa yang kita nak tapi Allah beri apa yang kita perlu…nikmat manakah lagi yang telah kamu dustakan? Alhamdulillah ya Rahman…

Hari terakhir Ramadhan, keluarga Kombil adakan Majlis Khatam Al-Qur’an Perdana & Iftar Jamaie dari jam 6 petang camtu…ini memang rutin setiap kali Ramadhan…berkumpul ramai-ramai tadarus dengan membahagikan-bahagikan juzuk untuk setiap keluarga habiskan membaca dan akhirnya khatam al-Qur’an beramai-ramai…embah ada kata, kalau kita hidupkan sunnah nabi, esok mati senang kita nak dapat syafaat darinya…sebenarnya, ni semua nikmat Allah…dapat bersama keluarga tu dah cukup bersyukur bagi kami semua…hidup dalam bersederhana sangatlah dituntut oleh agama…Lepas habis majlis khatam, semua dah bersedia meyiapkan juadah berbuka puasa, hari tu semua bawa makanan masing-masing…mak cik-mak cik semua bawa gulai daging salai, ketupat, dan macam-macam lagi juadah berbuka…rasa macam dah raya pula…hahaha…kenyang betul malam tue…lepas solat berjemaah Maghrib, first time paman Adi jadi imam hari nih...haha...lepas solat, sambung balik makan...hehe...lepas Isyak pula, yang mak-mak sibuk masukkan biskut raya dalam balang untuk tetamu esok, anak-anak pula sibuk jugak main bunga api kat luar...riuh dengar jerit-jerit lahai....urmmm...aq and the geng tahu je la watpe, memang tugas hakiki mengemas dan membasuh pinggan la jawabnya...huhu....hepynya lahai malam raya nieee....

Pagi raya, dari rumah dah dengar takbir raya, bangun awal mandi sunat hari raya then solat Subuh...ayah cakap, hari ni ada dua kali mandi sunat, satu hari raya, satu lagu hari jumaat...Ha’a laaaaa, baru perasan hari raya pertama hari Jumaat...Alluakhbar, berkat raya tahun ni sangat istimewa...Pagi raya, mak masak sarapan laksa Johor...sebab semalam mak dah masak lauk-pauk raya, jadi mak kata makan lain la, kami ok je...apa mak masak semuanya sedap....kami telan je....heeee...habis sarapan, mak ajak pergi sembahyang raya....nak ikut jugak....bukan selalu dapat solat sunat hari raya nie...dengar khutbah raya....bestnya rasaaa...balik solat raya, ayah suruh siap nak pergi raya rumah embah...rutin setiap pagi raya memang camni, jalan kaki je pergi rumah embah...hehe...kat bawah je pun rumahnya...lepas siap semua, kami adik-beradik salam mak ayah mohon maaf zahir dan batin semuanya...mohon halalkan semua yang mak ayah dah beri dan ucap terima kasih sebanyaknya pada mereka yang telah mendidik menjaga kami sebaiknya sampai sekarang...paling sedih adik la...haha...belum cakap dah gosok mata...huhu...alahai adik.....rutin setiap tahun camtu...dia sorang jeh nangis sampai mata merah...lepas tu nak snap potrait picture dah tak lawa...adik.....adik.....hahaha...

Lepas solat Jumaat, baru kami pergi beraya dengan keluarga Kombil kerana menunggu adik-beradik ayah yang lain datang...sebelum tu, marhaban dulu di rumah embah, baru lah pergi beraya di rumah atuk-atuk saudara yang lain...rutin tahunan marhaban setiap rumah keluarga yang diziarah yang memeriahkan Kombil sekeluaraga...bukan senang nak cari keluarga yang begini...jarang lah jumpa sekarang...sangat bersyukur ya Rabb...bagi aq sangat teruja sebab dapat berjumpa sepupu yang bekerja jauh di KL, JB semua balik beraya bersama...bukan senang nak jumpa diaorang nih...waktu raya lah paling sesuai melainkan aq kawin nanti barulah berkumpul semula...hahah...sampai Maghrib juga la habis beraya semua...balik dah penat, sambung esok pula di Pahang beraya di kampung sebelah mak pula...heeee....

Dalam berduka, Allah sentiasa hadirkan manusia-manusia yang baik untuk aq terus kuat menghadapi ujianNya...hanya Allah yang Maha Tahu semuanya...setiap kali sujud akhir aq sentiasa bermohon Engkau berilah kebaikan dan kesihatan yang baik kepada semua manusia yang telah banyak menguatkanku sampai sekarang...sayangilah mereka sepertimana Engkau sayangi aq dan berilah mereka nikmat sepertimana Engkau limpahkan nikmat yang terlalu banyak padaku...Engkaulah penguasa bumi di Timur dan Barat dan Engkau jualah sebaik-baik penjaga, maka aq serahkan semula padaMu semuanya...Didiklah hati ini supaya sentiasa bersyukur dengan apa pun ujianMu ya Rabbul Jalil....

#jemput raya rumah ya....
#team raya Johor

SALAM AIDILFITRI 2018...  
   



































Khamis, 31 Mei 2018


Kisah antara Kita...

Tak tergambar rasa bila Allah hadirkan orang yg baik-baik untuk aq di universiti...hampir setiap malam tak tidur siapkan projek dan assignment bersama hujung sem nih...stay di library spi 4 5 pagi baru balik, itu biasa...tak tidur satu hari itu biasa bagi aq dah sekarang, sampai tak tahu pun dah pagi tiba-tiba...kat kelas kawan lain tanya, "tira ko ok tak ni"? Erkk..."aq ok je Knp?", "Tak de la, mata ko nampak lain"...herm, aq ok Alhamdulillah...

Ada satu hari itu, stay up siapkan video esok nak present, cakap dengan kak Ain, “akak saya tidur skjp ya, nanti akak dah siap kerja akak kejut saya"..."ok tira, takpe pergi la tidur, tira pun tak tidur lg semalam...”heee senyum je mampu...aq kalau dah penat sangat then tidur payah nak bangun walaupun org kejut camne pun...heeee...akak dgn sabar kejut saya, "Tira kerja dah siap Jom balik," "Dah siap ke, lama dah ke akak kejut saya?" akak tu mampu senyum je sambil duduk sebelah aq... "Eh, kerja belum siap la kak, part akak dah siap? Saya nak compile kan"..."Takpe tira, akak dah siapkan...Jom balik bilik tdo, skjp lg nak sahur..."..."Eh, kan kerja saya kak, Knp akak buat?"akak tu senyum sambil berkata, "Xpe, dah Jom balik bilik...lewat dah ni" "ok baik, Trm ksh kak, skjp sy nak kemas beg"..."akak dah kemaskan, dah Jom balik..."hermm, ok Jom...terharu rasa ya Allah...tidur skjp, Then akak Ain kejut bangun sahur, "Xpela kak sy xde selera," Haha, tengah pagi kena bebel jugak suruh makan, ok kak sy bangun makan...buat pertama kali aq kenal akak ni, aq sahur makan nasi kat universiti...selalu sahur makan nasi kat rumah je...dia suruh habiskan, nanti takde tenaga la apa la...Hahaha...baik kakak...terima kasih akak jaga saya sebaiknya...terharu rasa...

Terima kasih juga geng lakonan, buat projek group sama-sama...semua cooperate...baru berapa bulan je kenal, kelakar la korang nih...semoga kenalan nih sampai habis belajar...dan semoga Allah permudahkan urusan belajar kita semua, Ameen ya Rabb...

*Faris, Kak Ain, Feyza, Intan








Khamis, 24 Mei 2018

1 Ramadhan 1439 Hijriah...

1 Ramadhan 1439 hijrah merupakan tarikh yang sangat ditunggu-tunggu oleh umat Islam seluruh dunia...Ahlan Wasahlan ya Ramadhan...untuk tahun ni, Alhamdulillah aq dapat bertarawih malam pertama bersama mak dan ayah di surau dan esoknya bersahur serta  berbuka puasa di rumah bersama mak ayah dan keluarga...tak tergambar betapa bersyukur nya aq ya Rabb, kerana ini yg aq nak sangat...menunggu bulan Ramadhan datang rasa excited di hati kita lain macam untuk tahun ni...walaupun homework banyak, kekangan masa untuk balik kg, tapi masih mampu balik untuk mereka...hatiku ada bersama mereka...setiap hari Jumaat pula iftar jamaie di rumah embah...lagi ramai tu yang best...tapi bila dah kena balik Uthm, kena la beli makanan sendiri...huhu...tapi aq masih suka iftar jamaie di masjid Uthm bersama kawan dan sambung hingga ke Isyak bertarawih...sayu sangat alunan surah imam muda Uthm semasa solat sunat tarawih...sangat sedap suaranya...subhanallah...dari mengantuk rasa segar dah...kepuasan tu hanya Allah je yg tahu...

Tetaplah percaya, sebanyak mana pun ujianmu, lebih besar lagi kasih sayang Allah berikan padamu...jangan pertikaikan kenapa macam ni kenapa aku diuji seperti itu, sebaliknya perbetulkan lah diri...kerana Prof selalu kata, perkara yang baik-baik tu sebenarnya datang dari diri kita dulu, kita yg mengandaikan manusia sekeliling kita dengan rasa positif atau negatif...barulah manusia yg baik-baik akan hadir dengan sendiri...tak perlu meminta sebaliknya banyak kan lah memberi...kerana percayalah pemberian Allah tu lebih besar dari segalanya...kadang nikmat apa yang kau dapat tu sebenarnya tak boleh fikir melalui akal pun...sebab tu bagusnya bersangka baik...hamba yg menulis ini masih banyak khilaf dan dosa... semoga Ramadhan kali ini merupakan bulan keampunan kepada semua umat Islam dan memberi maghfirah ke seluruh bumi Allah... Subhanallah...Alhamdulillah...Allahuakhbar... Selamat Berpuasa & Bertarawih utk semua kenalan...

*mak, ayah, angah, alang, kak tih, adik
*panda & minion tak yahla segan datang rumah ya...










Isnin, 14 Mei 2018

Perkongsian Ilmu di SMK Suria Perdana...

Bila kita dapat berkongsi ilmu apa yang kita ada, tak leh nak gambar rasa hepy tu camne...hanya Allah je yang tahu kepuasan tu camne sebenarnya...satu memoir baru yang aq dapat dari pelajar Tingkatan 4....satu pengalaman baru dalam mengajar subjek Bahasa Inggeris dan Sejarah di sekolah...

Kawan panggil di kelas, "Tira, nanti kita kena ajar subjek English dengan Sejarah Tingkatan 4 kat sekolah tu..." erkkk, dalam hati ni tak de subjek lain ke? haha...saya dengan English memang tak dapat dipisahkan agaknya...makin dielak makin dapat...sabar je la ya Nurathirah...Huhu...risau jugakla nak watpe la dengan pelajar2 nih...amik masa juga la jumpa Prof Maizam bincang cadangan terbaik untuk Rancangan Pengajaran kami...Prof kata ok cadangan awak, awak boleh teruskan...cuma Prof banyak tambah baik modul kami...Thanks Prof...

Niat aq hadir ke sana untuk berkongsi bukan untuk mengajar, mereka mempunyai cg-cg yang layak mengajar  semestinya bukan kami...dan janganlah panggil kami cg ya adik-adik...kami masih tak layak untuk panggilan tu sebenarnya...Aq cuma ingin membuat mereka tidak mengantuk kerana hampir dari jam 8.30 am sehingga 1.00 pm masa diberikan untuk mengajar 2 subjek itu sahaja...risau sebenarnya...tetapi sebab rasa excited nak jumpa pelajar-pelajar ni jadi masa tu macam sekejap sangat berlalu...ada la baki 2 modul masih kami tak dapat lakukan...tak pelah, yang penting mereka hepy dan tak mengantuk...minta mereka tulis sedikit refleksi 5 minit sebelum habis kelas, alhamdulillah semua  respon hepy dan respon positif.... Terima kasih dan Tahniah kepada rakan-rakan yang membantu...terima kasih juga pada sekolah...heee...Segala Pujian hanya untuk Allah jua...

*Kak Ain, Intan, Feyza, Nur Ira...