.

.

Jumaat, 29 Jun 2018

Syawal Ke-2...


Raya kedua kami beraya di kampung sebelah mak pula di Pahang...Pagi raya kedua kami bersiap untuk pulang ke Kg Pahang. Kami beraya di Kg Pahang tidak semeriah di Johor namun tetap pulang untuk menziarahi kubur arwah Atuk dan arwah Wan. Keluarga Mak Cu & Mak Ndak ada di kampung juga. Petang raya kedua mak ajak ke kubur...kami menziarahi kubur arwah atuk, arwah wan, arwah mak ngah dan arwah sepupu kami...Lepas ayah membaca tahlil ringkas, kami membersihkan kubur-kubur mereka. Ayah kata, kalau ziarah ke kubur, kalau boleh bersihkanlah kubur tu sebaiknya...supaya nampak kemas dan bersih...Setiap kali lepas ziarah ke kubur, ayah selalu minta kami gotong-royong bersihkan kubur bersama...Apa yang kami lihat mak ayah lakukan, itulah yang kami usaha buat untuk manusia lain sebaiknya...sangat-sangat rindukan arwah atuk dan arwah wan...tak sedar air mata menitis selepas habis membacakan doa untuk semua ahli kubur...dah 3 tahun kami beraya tanpa mereka, paling terasa pastinya mak la...namun akhirnya nanti, kami pula akan menyusul jua...hidup ini sebenarnya adalah untuk persediaan hidup lebih baik disana... Allahuakhbar...hanya bisik dalam hati, “atuk, along datang hari ni..adik-adik along semua dah berjaya...terima kasih kerana semangat dari atuk, along kuat sampai sekarang...” Hampir setiap hari Khamis, kami sekeluarga tidak lupa untuk membacakan Yaasin untuk arwah selain membuat air Yaasin..untuk memulakan sesuatu kebaikan dalam keluarga kadang payah, namun jika niatnya baik, InsyaAllah dipermudahkan...Istiqamah dalam ibadah yang kecil ini lebih baik dari lakukan ibadah besar yang kita sekejap buat sekejap tak buat...kerana akhirnya nanti, akan mengubah diri sendiri pada kebaikan juga...

Petang tu, mak ajak beraya rumah jiran-jiran...ikut je...saya memang suka pergi beraya...heee...Esoknya mak ajak beraya rumak atuk sedara pula, rumahnya jauh-jauh, ada yang di Bera, kat felda-felda la...memang berjalan habis raya ketiga tu...sampai sakit kepala panas sangat cuaca hari tu...ikutkan je la, kan raya....habis beraya semua, petang tu juga kami balik Segamat sebab esok mak dah kerja...malam juga la sampai rumah...Ngantuk dah...nasibla aq cuti lama 2 minggu study week...huhuhu...

Balik Segamat semula, aktiviti rumah terbuka/open house rumah-rumah mak cik/pak cik sebelah ayah bermula...hahaha....ni paling best sebab dapat marhaban bersama dan semestinya makan free...heee...pertama rumah sw Ibu, dapat la jumpa semua sepupu sebelum mereka balik KL, Kelantan, JB semua...meriah sangat...then esoknya bersambung plak rumah mak cik yang lain...best Alhamdulillah...Tiba giliran rumah kami, ayah nak buat sekali dengan doa selamat dan kesyukuran untuk adik aq Nurainaa Bt Abd Nasir...Tahniah la untuk dia sebab dapat sambung belajar ke IPG Perempuan Melayu Melaka...Tahniah sebab tu memang cita2 ko la kan nak jadi penceramah bebas...Hahaha...Mewarisi generasi Kombil...Family memang suka la sebab bakal guru kan...Dalam banyak kerjaya, kerjaya ni la paling dominan dalam keluargaku...tak tahu la kenapa mungkin darah seorang pendidik tu ada kot dalam diri kami sekeluarga Kombil atau keluarga Pahang nih...sampai aq pun tak tahu la kenapa sekarang dah minat sangat dengan kerjaya nih...Yang pasti hanya satu niat aq, hanya ingin berkongsi ilmu apa pun yang ada pada manusia lain...hahaha... skemanya dia nieeeee.....sebab aq ada ingat satu hadis tuh, “sebaik-baik manusia ialah ia paling banyak manfaat pada manusia lain” dan “sebaik-baik pekerjaan ialah apabila engkau mengajarkan sesuatu ilmu yang baik pada manusia lain jua”...

Kadang Allah hadirkan manusia lain dalam hidup kita tanpa diduga, terima kasih Ainur sekeluarga...bukan akak kenal awak je, family awak pun dah kenal family akak sebaiknya...semoga ukhwah ini sampai syurga...Ameen ya Rabb...Sekian sahaja untuk coretan raya untuk kali ni, kalau ada lagi nanti saya update entry lagi ya...terima kasih kerana membaca blog ni, yang baik dari coretan ni, ambil la kongsi pada yang lain...yang buruk tu buanglah  ya...jangan diikut.. 

Segala Pujian Hanya untuk Allah jua...الحمد لله...     






































Selasa, 19 Jun 2018

سلام عيدالفطري 2018

Hari ni dah masuk Syawal ke 5, sekejap je masa berlalu…Alhamdulillah baru ada masa nak update entry…Selamat Hari Raya Aidilfitri 2018 ya…Huhuhu…

Ramadhan ni sangat sayu tahun ni…Alhamdulillah dapat bertarawih lengkap sepanjang Ramadhan…ponteng tarawih pun sebab Allah bagi cutieee…heeeee…Pengalaman dengar suara imam masjid UTHM yang sayu lagi merajinkan aq pergi tarawih…haha…terima kasih Ainur temankan akak terawih…paling best Zeti la…heeee…sedih nak meninggalkan Ramadhan, entah jumpa lagi ke tak Ramadhan tahun depannya…rindu nak berbuka puasa dengan mak ayah, rindu nak bersahur dengan mereka, rindu nak bertarawih dengar suara ayah jadi imam tarawih, rindu sangat-sangat semuanya…walaupun tak makan, kekuatan tu Allah beri lebih pada bulan Ramadhan…aq memang dapat rasa sebab bulan Ramadhan kali ni sangat mencabar sebab assignment tugasan individu mahupun group perlu disiapkan sepenuhnnya menjelang minggu akhir kelas kerana sibuk dengan pembentangan projek…Kadang tak tidur siapkan assignment…rasa la kepayahannya, tapi selalu cakap dengan diri sendiri, ‘kau boleh la Nurathirah! Kenapa nak kena lemah je’…kadang terasa gila juga sebab cakap sorang-sorang, tapi Prof selalu kata, tu sebenarnya terapi untuk kita lebih positifkan diri sendiri tanpa bantuan manusia lain kerana, Allah jua yang menguatkan kita…terima kasih pada Nurul pada Ainur, yang kadang-kadang teman akak dia ni buat assignment tengah-tengah pagi walaupun hanya dalam called dalam mesej…terima kasih sangat-sangat…kadang Allah tak beri apa yang kita nak tapi Allah beri apa yang kita perlu…nikmat manakah lagi yang telah kamu dustakan? Alhamdulillah ya Rahman…

Hari terakhir Ramadhan, keluarga Kombil adakan Majlis Khatam Al-Qur’an Perdana & Iftar Jamaie dari jam 6 petang camtu…ini memang rutin setiap kali Ramadhan…berkumpul ramai-ramai tadarus dengan membahagikan-bahagikan juzuk untuk setiap keluarga habiskan membaca dan akhirnya khatam al-Qur’an beramai-ramai…embah ada kata, kalau kita hidupkan sunnah nabi, esok mati senang kita nak dapat syafaat darinya…sebenarnya, ni semua nikmat Allah…dapat bersama keluarga tu dah cukup bersyukur bagi kami semua…hidup dalam bersederhana sangatlah dituntut oleh agama…Lepas habis majlis khatam, semua dah bersedia meyiapkan juadah berbuka puasa, hari tu semua bawa makanan masing-masing…mak cik-mak cik semua bawa gulai daging salai, ketupat, dan macam-macam lagi juadah berbuka…rasa macam dah raya pula…hahaha…kenyang betul malam tue…lepas solat berjemaah Maghrib, first time paman Adi jadi imam hari nih...haha...lepas solat, sambung balik makan...hehe...lepas Isyak pula, yang mak-mak sibuk masukkan biskut raya dalam balang untuk tetamu esok, anak-anak pula sibuk jugak main bunga api kat luar...riuh dengar jerit-jerit lahai....urmmm...aq and the geng tahu je la watpe, memang tugas hakiki mengemas dan membasuh pinggan la jawabnya...huhu....hepynya lahai malam raya nieee....

Pagi raya, dari rumah dah dengar takbir raya, bangun awal mandi sunat hari raya then solat Subuh...ayah cakap, hari ni ada dua kali mandi sunat, satu hari raya, satu lagu hari jumaat...Ha’a laaaaa, baru perasan hari raya pertama hari Jumaat...Alluakhbar, berkat raya tahun ni sangat istimewa...Pagi raya, mak masak sarapan laksa Johor...sebab semalam mak dah masak lauk-pauk raya, jadi mak kata makan lain la, kami ok je...apa mak masak semuanya sedap....kami telan je....heeee...habis sarapan, mak ajak pergi sembahyang raya....nak ikut jugak....bukan selalu dapat solat sunat hari raya nie...dengar khutbah raya....bestnya rasaaa...balik solat raya, ayah suruh siap nak pergi raya rumah embah...rutin setiap pagi raya memang camni, jalan kaki je pergi rumah embah...hehe...kat bawah je pun rumahnya...lepas siap semua, kami adik-beradik salam mak ayah mohon maaf zahir dan batin semuanya...mohon halalkan semua yang mak ayah dah beri dan ucap terima kasih sebanyaknya pada mereka yang telah mendidik menjaga kami sebaiknya sampai sekarang...paling sedih adik la...haha...belum cakap dah gosok mata...huhu...alahai adik.....rutin setiap tahun camtu...dia sorang jeh nangis sampai mata merah...lepas tu nak snap potrait picture dah tak lawa...adik.....adik.....hahaha...

Lepas solat Jumaat, baru kami pergi beraya dengan keluarga Kombil kerana menunggu adik-beradik ayah yang lain datang...sebelum tu, marhaban dulu di rumah embah, baru lah pergi beraya di rumah atuk-atuk saudara yang lain...rutin tahunan marhaban setiap rumah keluarga yang diziarah yang memeriahkan Kombil sekeluaraga...bukan senang nak cari keluarga yang begini...jarang lah jumpa sekarang...sangat bersyukur ya Rabb...bagi aq sangat teruja sebab dapat berjumpa sepupu yang bekerja jauh di KL, JB semua balik beraya bersama...bukan senang nak jumpa diaorang nih...waktu raya lah paling sesuai melainkan aq kawin nanti barulah berkumpul semula...hahah...sampai Maghrib juga la habis beraya semua...balik dah penat, sambung esok pula di Pahang beraya di kampung sebelah mak pula...heeee....

Dalam berduka, Allah sentiasa hadirkan manusia-manusia yang baik untuk aq terus kuat menghadapi ujianNya...hanya Allah yang Maha Tahu semuanya...setiap kali sujud akhir aq sentiasa bermohon Engkau berilah kebaikan dan kesihatan yang baik kepada semua manusia yang telah banyak menguatkanku sampai sekarang...sayangilah mereka sepertimana Engkau sayangi aq dan berilah mereka nikmat sepertimana Engkau limpahkan nikmat yang terlalu banyak padaku...Engkaulah penguasa bumi di Timur dan Barat dan Engkau jualah sebaik-baik penjaga, maka aq serahkan semula padaMu semuanya...Didiklah hati ini supaya sentiasa bersyukur dengan apa pun ujianMu ya Rabbul Jalil....

#jemput raya rumah ya....
#team raya Johor

SALAM AIDILFITRI 2018...