.

.

Isnin, 14 Mei 2018

Perkongsian Ilmu di SMK Suria Perdana...

Bila kita dapat berkongsi ilmu apa yang kita ada, tak leh nak gambar rasa hepy tu camne...hanya Allah je yang tahu kepuasan tu camne sebenarnya...satu memoir baru yang aq dapat dari pelajar Tingkatan 4....satu pengalaman baru dalam mengajar subjek Bahasa Inggeris dan Sejarah di sekolah...

Kawan panggil di kelas, "Tira, nanti kita kena ajar subjek English dengan Sejarah Tingkatan 4 kat sekolah tu..." erkkk, dalam hati ni tak de subjek lain ke? haha...saya dengan English memang tak dapat dipisahkan agaknya...makin dielak makin dapat...sabar je la ya Nurathirah...Huhu...risau jugakla nak watpe la dengan pelajar2 nih...amik masa juga la jumpa Prof Maizam bincang cadangan terbaik untuk Rancangan Pengajaran kami...Prof kata ok cadangan awak, awak boleh teruskan...cuma Prof banyak tambah baik modul kami...Thanks Prof...

Niat aq hadir ke sana untuk berkongsi bukan untuk mengajar, mereka mempunyai cg-cg yang layak mengajar  semestinya bukan kami...dan janganlah panggil kami cg ya adik-adik...kami masih tak layak untuk panggilan tu sebenarnya...Aq cuma ingin membuat mereka tidak mengantuk kerana hampir dari jam 8.30 am sehingga 1.00 pm masa diberikan untuk mengajar 2 subjek itu sahaja...risau sebenarnya...tetapi sebab rasa excited nak jumpa pelajar-pelajar ni jadi masa tu macam sekejap sangat berlalu...ada la baki 2 modul masih kami tak dapat lakukan...tak pelah, yang penting mereka hepy dan tak mengantuk...minta mereka tulis sedikit refleksi 5 minit sebelum habis kelas, alhamdulillah semua  respon hepy dan respon positif.... Terima kasih dan Tahniah kepada rakan-rakan yang membantu...terima kasih juga pada sekolah...heee...Segala Pujian hanya untuk Allah jua...

*Kak Ain, Intan, Feyza, Nur Ira...   









Family Bonding....

Sempena hari ibu...wahhhh, meriahnya family Kombil...taktahu nak gambar camne rasa bila rapat dengan famili sendiri...tapi mereka la kekuatan diri aq sampai sekarang...Alhamdulillah ya Allah, Engkau beri apa yang aq tak boleh nak jangkau melalui akal...sangat bersyukur mempunyai famili yang sangat memahami...Alhamdulillah...Segala Pujian hanya untuk Allah jua...Semoga Allah merahmati kita semua sampai Syurga...

*Selamat Hari Ibu untuk semua ibu, mak, mama, ummi dalam keluargaku...anda kekuatan kami sampai sekarang...anda sangat layak dihargai...apa pun yang kami beri, sedikit pun tak mampu kami balas pada ibu-ibu sekalian...apa yang kami ada sekarang, semuanya hak mu wahai ibu...cuma menyenangkan kehidupan ibu itu yg kami mampu lakukan untukmu...Terima Kasih untuk semuanya wahai ibu...Kami sangat SAYANG dan RINDU kalian hanya kerana Allah jua...

 Rewang si kecik Kombil...😊









Perkongsian bersama Akademi Memanah Thalhah...

Ilmu baru memanah untuk aq... Jarang boleh jadi tutor memanah ni...Banyak menggunakan kekuatan tangan untuk memanah nie...ada banyak teknik apabila memanah...sambil duduk teknik lain, bila atas kuda teknik lain, bila berdiri teknik lain plak...cuma bila kita dah tahu dan boleh buat perkara asas, maka mudahla semuanya...Mengajar guru-guru tadika mengenal busar dan panah bukan sesuatu yang mudah...sangat sporting cg-cg nih...Permulaan tarikan panahan, jauh tersasar sampai kesemak-samun nak cari busar...haha...kelakar pun ada..lama-lama practice cg2 nih skjp je belajar...sangat menarik bila cg-cg masih berusaha untuk teruskan panahan walaupun panas terik...apa pun rasa sangat bersyukur dan teruja sebab dapat belajar games kesukaan nabi kita sendiri...













    

Isnin, 7 Mei 2018

Have It All (Jason Mraz)



[Verse 1]
May you have our spaciousness and causes of success
May you have the confidence to always do your best
May you take no effort and you'll be no generous
Sharing what you can, nothing more nothing less

May you know the meaning of the word happiness
May you always lead from the beating in your chest
May you be treated like an esteemed guest
May you get to rest, may you catch your breath

[Pre-Chorus]
I made the best to yours todays
Be the worst to your tommorows
Woah, I made the role, let's play
Be the role that you follow
Woah

[Chorus]
Well, here's to the hearts that you gonna break
Here's to the lies that you gonna change
Here's to the excellence, possible ways to love you
I want you to have it

Here's to the good times we gonna have
The only money, you got 3 pairs
Here's to the fact that I'll be sad without you
I want you to have it all

[Post-Chorus]
Oh, I want you to have it all
I want you to have it
I want you to have it all

[Verse 2]
May you be as fascinating as the slap bracelet
May you keep the chaos and the clutter off your desk
May you have unquestionable health and less stress
Having no possesses don't imaginable wealth

May you get your gold star on your next test
May your educated guesses always be correct
And may you went crises, shining like diamonds
May you really only reach only moment to the next

[Pre-Chorus]
I made the best to yours todays
Be the worst to your tommorows
Woah, I made the role, let's play
Be the role that you follow
Woah

[Chorus]
Well, here's to the hearts that you gonna break
Here's to the lies that you gonna change
Here's to the excellence, possible ways to love you
I want you to have it

Here's to the good times we gonna have
The only money, you got 3 pairs
Here's to the fact that I'll be sad without you
I want you to have it all

[Post-Chorus]
Oh, I want you to have it all
I want you to have it
I want you to have it all

[Bridge]
Oh, I want you to have it all
All you can imagine, oh
No matter what your path is
If you believe it, then anything could happen
Go go go, raise your glasses
Go go go, you can have it
Oh

[Chorus]
I told you here's to the hearts that you gonna break
Here's to the lies that you gonna change
Here's to the excellence, possible ways
To love you, I want you to have it
Here's to the good times we gonna have
The only money, you got 3 pairs
Here's to the fact that I'll be sad without you
I want you to have it all

[Post-Chorus]
Oh, I want you to have it all
I want you to have it
I want you to have it all
I want you to have it all

Here's to the good times we gonna have
(I want you to have it all)
Here's to the cries making laugh
(I want you to have it all)
Here's to the fact that I'll be sad without you
(I want you to have it all)

I want you to have it all

Sabtu, 5 Mei 2018

Kenangan bersamamu KK Batu Anam...

"Athira....! akak nak minta tolong ni", dari jauh aq mendengar nama ku dipanggil oleh akak misi berbaju putih, "Ya kak, apa dia?", sambil senyum akak berkata, "Tira tahu tak camne nak betulkan nih?", aq membelek setiap satu paparan laptopnya dan melihat apa yang tidak kena pada dokumen tersebut. "Akak nak buat camne sebenarnya gambar nih?", "oh, akak nak letak kat sini dalam table nih..." "Oh ok.." sambil senyum aq menunjukkan cara padanya untuk membuat gambar tersebut lebih teratur...bila hampir siap akak terus berkata..."Laaa, senang jeh..." sambil gelak...aq tersenyum je melihat gelagat akak misi tersebut... "ok Tira, dah siap...terima kasih, nanti kalau ada apa-apa masalah lagi akak tanya Tira boleh?" aq senyum sambil menjawab, "Boleh kak, banyak pun tak pe, mana yang saya tahu saya usahakan ajar ya..." "ok Tira, nanti lunch pergi pantri tau, akak ada bawa makanan sikit, makanlah..." "akak masak apa?" akak sambil senyum berkata, "Datang je la baru tahu..." "takyah beli makan kat luar k" dalam hati, ya Rabb baiknya la orang-orang kat sini...gemuk aq setahun kalau kerja kat sini...haha...."Ok kak, InsyaAllah nanti saya makan ya..terima kasih kak..."

Sedikit yang kau beri, banyak yang Allah kurniakan...tak terjangkau nikmatMu ya Rabb...Alhamdulillah...sepanjang perkenalan, pelbagai manusia telah ku jumpa...dari org bawah hingga la orang atas...yang menentukan pandangan manusia tersebut diri kita sendiri, kalau pandangan kita baik padanya, baiklah semuanya InsyaAllah..tiada yang Allah beri tanpa sebab...cari lah hikmahnya...yang baik jadikan tauladan...yang buruk jadikan pengajaran supaya mengajar kita lebih elakkan buat perkara tersebut...

Kenangan setahun bekerja dalam bidang kesihatan, banyak yg aq pelajari, yg tahu jadi lebih tahu, yg tak tahu aq lebih belajar untuk tahu...setiap pergerakan sistem dalam kementerian kesihatan adalah sulit...hanya orang tertentu je boleh lihat...integriti tu sangat penting bagi orang yang bekerja dalam bidang aq nih...tak semua maklumat yg kita tahu kita boleh jual atau beri pada orang sebarangan...etika kerja tu dah memang termaktub dalam peraturan kerja tetapi yg paling penting cctv Allah tu boleh melihat semuanya...perbetulkan lah niat kerja kita sebaiknya...kalau kita lebih fikir positif, InsyaAllah aura positif akan datang sendirinya...paling utama jangan lupa senyum k...senyum la terapi paling berkesan dan senang nak buat untuk kita dapat pahala...

Terima kasih untuk semua yang kau dah beri...terima kasih untuk ilmu baru...terima kasih semuanya...Semoga Allah merahmatimu sentiasa...

*semua staff Klinik Kesihatan Batu Anam Segamat Johor, bahagian mch, bahagian farmasi, dr-dr, bahagian opd dan bahagian makmal...











Khamis, 3 Mei 2018

Hati Yang Terbawa Pergi...

Dalam diam, hati ini tak pernah membenci sebaliknya merindui dan menyayangi...teruskanlah dengan apa pun perbuatan mu...rasa sayang ini tidak pernah terkurang sedikit pun malah bertambah kerana amalanmu...semoga engkau dirahmati Allah selamanya...Syafakillah...Pabila janji sudah dilafazkan untuk panggilan itu, maka selamanya akan ku pegang sampai mati...terpulang manusia sekeliling berkata, mencerca apa pun...Tuhan tahu engkau dan aq bukan sebegitu...hanya kenangan akan ku kongsikan pada yang lain tentang kebaikanmu semuanya...Salam Sayang...

Khamis, 6 Julai 2017

Aidilfitri 2017 bersama famili KOMBIL

Lama dah tak post entry baru nieee...hanya sekadar perkongsian...

Aidilfitri tahun ni terlalu meriah untuk kami...walau hanya beraya di rumah sendiri tak balik kampung manapun sebab kg sebelah rumah je...heeee...Malam raya Angah dah sibuk gosok baju raya semua ahli keluarga...adik-adik pula main bunga api bersama-sama...memang best la...
Pagi 1 Syawal tu terbangun sendiri tepat jam 5 pagi, haha dah biasa bangun sahur agaknya...Bangun terus mandi sunat hari raya...kejut adik-beradik lain bangun solat Subuh...pagi tu tolong mak siapkan juadah makan semua. Jam 7 dah sarapan...habis sarapan, semua bersiap nak pergi solat sunat hari raya Aidilfitri...pergi awal mak kata, nanti penuh orang...pergi awal dapat bertakbir raya sama-sama...Habis selesai solat sunat hari raya dan dengar khutbah raya then balik dah...Jarang dapat merasa camni, hanya setahun sekali je...Lepas Zohor baru mula jalan beraya menziarahi atuk sedara semua...kami kalau beraya setiap rumah memang bermarhaban berselawat bersama semua ahli keluarga...tu yang paling best sebenarnya...habis selawat, doa untuk tuan rumah agar diberi kesihatan yang baik pada semua ahli keluarganya....Then baru merasa juadah biskut raya...heeee...memang best...sebab jarang sangat jumpa famili besar cmni, sepupu mak cik pak cik semua...hari raya ni lah peluang semua keluarga ada...yang kerja jauh-jauh yang belajar jauh-jauh semua dapat balik...macam reunion pun ada jugak....hahahah....Segala pujian hanya pada Allah jua...Kepuasan tu hanya Allah je yang tahu...Alhamdulillah...

Kalau boleh ambil lah peluang ni untuk eratkan lagi rasa sayang dalam keluarga tu sebenarnya...tak mudah untuk mulakan yang baik-baik dalam keluarga, kadang jadi kadang diperli, kadang tidak diendahkan...tetapi cubalah usahalah sebaik mungkin...insyaAllah DIA akan bantu...mulakan niat yang baik insyaAllah yang baik-baik akan berlaku...kalau berjaya Alhamdulillah, kalau tidak, bersabar itu lebih baik...nak ubah manusia bukan mudah, diri sendiri kena berubah dulu baru orang lain akan hormat dan akhirnya insyaAllah berubah...bukan kehormatan manusia yang kita minta tetapi keredhaan Allah...Usahalah bantu manusia lain sebaiknya agar Allah permudahkan urusan kita disana nanti...tak nak apa-apa pujian pun...cukup sekadar Allah pandang usaha kita...

Akhir kata, Selamat Hari Raya Aidilfitri...Maaf Zahir & Batin kepada semua sahabat yang mengenali dan mengenali hanya dari jauh...hehehe....Minal Aidil WalFaizin...Bitaufiq Wannajah...

#sekadar hanya berkongsi rasa dan pengalaman...
#yang baik ikutilah, yang buruk abaikanlah...