Khamis, 6 Julai 2017

Aidilfitri 2017 bersama famili KOMBIL

Lama dah tak post entry baru nieee...hanya sekadar perkongsian...

Aidilfitri tahun ni terlalu meriah untuk kami...walau hanya beraya di rumah sendiri tak balik kampung manapun sebab kg sebelah rumah je...heeee...Malam raya Angah dah sibuk gosok baju raya semua ahli keluarga...adik-adik pula main bunga api bersama-sama...memang best la...
Pagi 1 Syawal tu terbangun sendiri tepat jam 5 pagi, haha dah biasa bangun sahur agaknya...Bangun terus mandi sunat hari raya...kejut adik-beradik lain bangun solat Subuh...pagi tu tolong mak siapkan juadah makan semua. Jam 7 dah sarapan...habis sarapan, semua bersiap nak pergi solat sunat hari raya Aidilfitri...pergi awal mak kata, nanti penuh orang...pergi awal dapat bertakbir raya sama-sama...Habis selesai solat sunat hari raya dan dengar khutbah raya then balik dah...Jarang dapat merasa camni, hanya setahun sekali je...Lepas Zohor baru mula jalan beraya menziarahi atuk sedara semua...kami kalau beraya setiap rumah memang bermarhaban berselawat bersama semua ahli keluarga...tu yang paling best sebenarnya...habis selawat, doa untuk tuan rumah agar diberi kesihatan yang baik pada semua ahli keluarganya....Then baru merasa juadah biskut raya...heeee...memang best...sebab jarang sangat jumpa famili besar cmni, sepupu mak cik pak cik semua...hari raya ni lah peluang semua keluarga ada...yang kerja jauh-jauh yang belajar jauh-jauh semua dapat balik...macam reunion pun ada jugak....hahahah....Segala pujian hanya pada Allah jua...Kepuasan tu hanya Allah je yang tahu...Alhamdulillah...

Kalau boleh ambil lah peluang ni untuk eratkan lagi rasa sayang dalam keluarga tu sebenarnya...tak mudah untuk mulakan yang baik-baik dalam keluarga, kadang jadi kadang diperli, kadang tidak diendahkan...tetapi cubalah usahalah sebaik mungkin...insyaAllah DIA akan bantu...mulakan niat yang baik insyaAllah yang baik-baik akan berlaku...kalau berjaya Alhamdulillah, kalau tidak, bersabar itu lebih baik...nak ubah manusia bukan mudah, diri sendiri kena berubah dulu baru orang lain akan hormat dan akhirnya insyaAllah berubah...bukan kehormatan manusia yang kita minta tetapi keredhaan Allah...Usahalah bantu manusia lain sebaiknya agar Allah permudahkan urusan kita disana nanti...tak nak apa-apa pujian pun...cukup sekadar Allah pandang usaha kita...

Akhir kata, Selamat Hari Raya Aidilfitri...Maaf Zahir & Batin kepada semua sahabat yang mengenali dan mengenali hanya dari jauh...hehehe....Minal Aidil WalFaizin...Bitaufiq Wannajah...

#sekadar hanya berkongsi rasa dan pengalaman...
#yang baik ikutilah, yang buruk abaikanlah...















Sabtu, 22 April 2017

Nurul


Aq tak pernah jumpa pelajar sekuat ini...banyak yang dilalui...bukan semua kawannya tahu latar belakang hidupnya camne...tapi dia sentiasa tabah...sentiasa ada usaha untuk jadi lebih baik...Selalu terlihat kuat di depan khalayak...seperti tiada masalah yang berlaku...sedangkan hanya Allah yang Maha Mengetahui semuanya...Teruskan usaha Nurul Farhana...akak ada dengan awak...Just do as you can...Family akak ada dengan awak...dan yg paling penting Allah sentiasa ada dengan awak, Nurul...Akak sayang awak kerana Allah jua...Fighting!

Ahad, 5 Mac 2017

Aq berkawan bukan kerana HARTA...
Aq berkawan bukan kerana keluarga aq BERHARTA...
Aq berkawan bukan kerana Nafsu Gila...
Aq berkawan bukan kerana Cinta Gila...

Aq cuma berkawan untuk berkongsi cerita...
Aq cuma berkawan untuk berkongsi kasih yg Allah beri...
Aq cuma berkawan kerana AGAMA mu, wahai sahabat...
Aq cuma berkawan untuk berkongsi apa yg aq ada...

Bukan untuk membolot semua yg engkau ada...
Bukan untuk meminta yg aq tiada...
Hanya Allah yang tahu semuanya...
PadaNYA aq serahkan segalanya...

Aq sgt bersyukur hingga saat ini,
Allah masih menutupi aibku...
Terlalu banyak dosa yg aq lakukan,
Tapi Allah masih sayangkan aq...

Alhamdulillah...



Isnin, 20 Februari 2017

Bukan susah nak buat baik....

Malam selepas Maghrib, jumpa adik-adik aspuri cukup hepy...bila lihat riak wajah mereka terasa sebak...Rindu sangat...dah lama tak jumpa...dari jauh mereka dah jerit panggil "Kak Ira....!"...kadang-kadang senyum je dah boleh buat org lain hepy...tu yg best sgt...Bersyukur sgt Ya Allah...walaupun kadang-kadang adik2 aspuri ni degil...tapi mereka juga la tempat aq hilang stress...Alhamdulillah...
Akak Fura byk ajar kami lakukan amal yang baik, dia bekerja bukan sekadar wang semata tapi sebab ilmu dan amal...sekali-sekala kami datang sekadar perkongsian ilmu bukan nak tunjuk kami pandai, tapi sebab tanggungjawab...amanah untuk agama sendiri...igt adik2 aspuri...kami ada atau kami tak de bukan alasan untuk semua tak berjaya...setiap manusia Allah tak lahirkan dia tak pandai, cuma kelebihan itu berbeza-beza...carilah kelebihan sebenar kamu dimana....  





Rabu, 14 Disember 2016

Air dicincang tak kan putus....

Hahah, inilah adik-beradik, sahabat, kawan gaduh sama-sama, kawan sayang sama-sama...bila gaduh, gaduh betul-betul...Bila sakit, semua sakit, bila happy semua happy...bila kena marah, semua kena marah, bila kena buat kerja, sama-sama buat kerja...hahahha...Hepy bila kecik2 dulu main sama-sama, gaduh dengan jiran sebelah rumah sampai kena baling batu....hahaha....balik rumah berdarah dahi soleh semua kena marah....itu yg paling tak leh lupa, lagi satu cerita bila malam duduk kat tembok tinggi sorang jatuh, semua jatuh...aduh sakitnya tak yah cakap la...seminggu baru jalan betul....hahah...jatuh pun kena marah jugak...budak sekarang tak de nya camni...kalau main mainan tak kemas memang semua kena marah...itu biasa...bukan macam budak sekarang kena pukul sikit je dah mengadu sakit...dulu kalau tak berbirat badan memang tak sah...kayuh basikal dari rumah sendiri ke sekolah itu biasa...bukannya dekat2...pernah kena hujan lebat ada petir lagi, balik basah kuyup baju sekolah...pernah naik basikal kena kejar anjing jatuh basikal muka calar- balar...itu semua biasa...rindu nak bermain sama-sama macam dulu...sekarang semua dah kejar cita-cita masin-masing...Alhamdulillah semua berjaya...tak susahkan mak ayah dah...nakal-nakal kami tak de nak benci mak ayah benci family...sebab kena marah dari kecil la jadi macam yang ada sekarang...independent semua benda buat sendiri, itu yg mak ayah ajar dulu bukan macam budak sekarang...Alhamdulillah...segala puji hanya untuk Allah jua...jasa mak ayah walaupun mak cik dengan pak cik sendiri pun tetap kami anggap mak ayah kami tu jasanya terlalu besar...kami tak boleh balas sikit pun...hanya menyenangkan mereka itu yg kami boleh buat sekarang...kami dah macam adik-beradik...☺nak jumpa sekarang memang payah...kalau ada event besar dalam family baru dapat jumpa....kalau tak pun hari raya la baru jumpa...semua dah masuk universiti... riiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnduuuuuuuuu sangaaaaaat nak jumpa, nak shell out sama2.... ^_^ --

syafiq(manager)-soleh(al-hafiz)-kak ain(akauntan)-rahmah(ustazah)-kak piah(teacher)-tira-alia(engineer)-dayah(islamic banking)-najihah(arts)--





Khamis, 1 September 2016

Hanya ingin melihat mereka berjaya!


Terima kasih adik-adik semua, pastikan kejayaan milik awak...Kita tak nak berjaya di dunia je, tapi yang paling penting di akhirat jua...Berdebar rasa bila pertama kali menguruskan beratus pelajar, berdebar bila melihat pelajar menangis kebanyakannya...Akak tak minta adik-adik semua mengeluarkan air mata..tetapi kaang-kadang airmata tu lah yg buat kita bangun semula untuk berjaya...Apa yang akak tuturkan bukan untuk melihat adik-adik menangis tetapi ingin buat adik-adik semua SEDAR yang kita ada matlamat untuk hidup didunia.. Allah tak pernah jadikan kita hidup di dunia ini untuk sia-sia...setiap orang pasti ada kelebihannya sendiri...Kalau bukan dari segi akademiknya, cari la dari sudut kelebihan yang lain pula...Gunakan kelebihan yg adik-adik ada untuk membantu manusia lain...

Jaga lah hubungan adik2 dgn Allah dan manusia sebaiknya..kerana itu sahaja yang akan membuatkan adik tenang...Belajar untuk bersabar dengan semua yg adik lalui...Setiap kita memang tak sama latar belakangnya, tetapi kita ada Tuhan yang sama, matlamat yang sama...Adik-adik fikirla sebaiknya...

Terima Kasih kepada semua pelajar asrama Bentara, pelajar PRS SMK Dato Bentara Dalam & warden asrama...Kami barisan ALUMNI memohon maaf jika ada tersalah kata...yang baik kita jadikan tauladan, yang buruk dijadikan sempadan...

Salam Sayang... 

Khamis, 31 Mac 2016

"Fight Song"


"Fight Song"

Like a small boat
On the ocean
Sending big waves
Into motion
Like how a single word
Can make a heart open
I might only have one match
But I can make an explosion

And all those things I didn't say
Wrecking balls inside my brain
I will scream them loud tonight
Can you hear my voice this time?

This is my fight song
Take back my life song
Prove I'm alright song
My power's turned on
Starting right now I'll be strong
I'll play my fight song
And I don't really care if nobody else believes
'Cause I've still got a lot of fight left in me

Losing friends and I'm chasing sleep
Everybody's worried about me
In too deep
Say I'm in too deep (in too deep)
And it's been two years
I miss my home
But there's a fire burning in my bones
Still believe
Yeah, I still believe
And all those things I didn't say
Wrecking balls inside my brain
I will scream them loud tonight
Can you hear my voice this time?

This is my fight song
Take back my life song
Prove I'm alright song
My power's turned on
Starting right now I'll be strong
I'll play my fight song
And I don't really care if nobody else believes
'Cause I've still got a lot of fight left in me

A lot of fight left in me

Like a small boat
On the ocean
Sending big waves
Into motion
Like how a single word
Can make a heart open
I might only have one match
But I can make an explosion

This is my fight song (Hey!)
Take back my life song (Hey!)
Prove I'm alright song (Hey!)
My power's turned on
Starting right now I'll be strong (I'll be strong)
I'll play my fight song
And I don't really care if nobody else believes
'Cause I've still got a lot of fight left in me

No I've still got a lot of fight left in me

-Rachel Platten

*Song that gives me inspiration and spirit...