Khamis, 6 Julai 2017

Aidilfitri 2017 bersama famili KOMBIL

Lama dah tak post entry baru nieee...hanya sekadar perkongsian...

Aidilfitri tahun ni terlalu meriah untuk kami...walau hanya beraya di rumah sendiri tak balik kampung manapun sebab kg sebelah rumah je...heeee...Malam raya Angah dah sibuk gosok baju raya semua ahli keluarga...adik-adik pula main bunga api bersama-sama...memang best la...
Pagi 1 Syawal tu terbangun sendiri tepat jam 5 pagi, haha dah biasa bangun sahur agaknya...Bangun terus mandi sunat hari raya...kejut adik-beradik lain bangun solat Subuh...pagi tu tolong mak siapkan juadah makan semua. Jam 7 dah sarapan...habis sarapan, semua bersiap nak pergi solat sunat hari raya Aidilfitri...pergi awal mak kata, nanti penuh orang...pergi awal dapat bertakbir raya sama-sama...Habis selesai solat sunat hari raya dan dengar khutbah raya then balik dah...Jarang dapat merasa camni, hanya setahun sekali je...Lepas Zohor baru mula jalan beraya menziarahi atuk sedara semua...kami kalau beraya setiap rumah memang bermarhaban berselawat bersama semua ahli keluarga...tu yang paling best sebenarnya...habis selawat, doa untuk tuan rumah agar diberi kesihatan yang baik pada semua ahli keluarganya....Then baru merasa juadah biskut raya...heeee...memang best...sebab jarang sangat jumpa famili besar cmni, sepupu mak cik pak cik semua...hari raya ni lah peluang semua keluarga ada...yang kerja jauh-jauh yang belajar jauh-jauh semua dapat balik...macam reunion pun ada jugak....hahahah....Segala pujian hanya pada Allah jua...Kepuasan tu hanya Allah je yang tahu...Alhamdulillah...

Kalau boleh ambil lah peluang ni untuk eratkan lagi rasa sayang dalam keluarga tu sebenarnya...tak mudah untuk mulakan yang baik-baik dalam keluarga, kadang jadi kadang diperli, kadang tidak diendahkan...tetapi cubalah usahalah sebaik mungkin...insyaAllah DIA akan bantu...mulakan niat yang baik insyaAllah yang baik-baik akan berlaku...kalau berjaya Alhamdulillah, kalau tidak, bersabar itu lebih baik...nak ubah manusia bukan mudah, diri sendiri kena berubah dulu baru orang lain akan hormat dan akhirnya insyaAllah berubah...bukan kehormatan manusia yang kita minta tetapi keredhaan Allah...Usahalah bantu manusia lain sebaiknya agar Allah permudahkan urusan kita disana nanti...tak nak apa-apa pujian pun...cukup sekadar Allah pandang usaha kita...

Akhir kata, Selamat Hari Raya Aidilfitri...Maaf Zahir & Batin kepada semua sahabat yang mengenali dan mengenali hanya dari jauh...hehehe....Minal Aidil WalFaizin...Bitaufiq Wannajah...

#sekadar hanya berkongsi rasa dan pengalaman...
#yang baik ikutilah, yang buruk abaikanlah...















Tiada ulasan:

Catat Ulasan