Khamis, 12 Januari 2012

Adikku Sayang...


Mempunyai seorang adik lelaki memang payah untuk diuruskan walaupun kadang-kadang mencuit hati yang sedang tertekan ini... Menjaga adik sementara tunggu keputusan periksa ni memang menguji tahap kesabaran, ada kalanya mood dia ok, senang la sikit nk kawal, tapi kalau mood dia buruk, susah nk pujuk...alahai adik sayang... Alhamdullilah, adik memang dengar kata, orang kata jangan lakukan perkara tu... Insya-ALLAH dia tak kan buat... Tapi kena la cakap dengan dia lemah lembut, jangan berkasar... setiap hari ku akan pergi jemput dia waktu balik sekolah, lepas waktu balik sekolah je, dia la yg menjadi teman ku masak makanan tengahari setiap hari... adik akan tunggu di meja makan sampai ku habis masak, kadang-kadang tu adik main mainan dia sendiri... bila lihat kerenah adik yang mencuit hati, memang membuatkan hatiku tenang walaupun kadang-kadang kita sendiri melihatnya sebagai satu bebanan pada diri... Tetapi sebenarnya, ALLAH memberi satu tanggungjawab besar yang perlu kita pikul kerana di sebalik semua itu, pasti ada hikmah yang tersembunyi untuk kita sendiri melihat betapa sayangnya ALLAH pada kita... Kasih Sayang ALLAH pada kita sungguh besar berbanding kasih sayang kita padaNya... Mungkin kita rasa malu untuk menunjukkan kasih sayang kita pada manusia tetapi bukan pada ALLAH... Usahlah berasa malu untuk menunjukkkan kasih sayangmu kepadaNya kerana DIA MAHA MENDENGAR....

*Berlembut lah dengan kanak-kanak yang masih tidak tahu apa-apa, Insya-ALLAH dia akan tahu menghargai pengorbanan tersebut... selagi masih berpeluang bersama dengannya, jagalah ia sebaiknya...

Wallahuallam...

1 ulasan:

  1. bestnye akak ade adik...adik teringin sngt nk ade adik mcm akak...ade kwn kat rumah..mcm adik duk rumah sorng2 je... =(

    BalasPadam