Sabtu, 19 Oktober 2013

Pagi tadi bangun awal...lepas solat Subuh baca la buku ap2 yg patut pn (mengelak rasa bosan)...hr ni dah niat utk pergi Kuliah Integriti Islam kat masjid jam 8 pagi...tak tahu la rasa lain mcm je nk bgun pg dan keluar awal dari kolej kediaman...erm...mungkin rindu nk lihat ciptaan Allah...Nikmat sangat rasanya bila dapat rasa nyamannya dengan keadaan pagi...tengok pokok, tumbuhan hijau lagi2 kalau tengok laut...Allah...rasa diri ini kerdil sungguh di depan Allah....Subhanallah...Maha Suci Allah yg mencipta dunia dengan segala kepakaranNya...

Pagi tu Us Shahril (Imam Masjid Besar UTHM) yg bg kuliah...best sangat2...us suka wt lawak...dh macam Us Azhar Idrus pn ad jgk...tajuk kuliah pagi tu ialah "Apa erti saya menganut Islam?"...us hya smpikn kuliah secara biasa tetapi sangat memberi kesan pada hati...betul ap yg us ckp td bhw kita sebagai umat Islam dari lahir xpernah terasa untuk "Mencari" Islam itu dimana...dan kebanyakannya orang yg "Mencari" Islam itu adalah orang bukan Islam itu sendiri...Secara tidak langsung, pd akhir zaman ni kita banyak melihat orang yg baru masuk Islam sebenarnya yg benar-benar mengamalkan ap itu yg dikatakan agama Islam...tetapi bukan org Islam sejak lahir lg...mereka ini hya seolah-olah hya menjadikn agama Islam ini suatu ikut-ikutan...tetapi bukan pegangan...contohnya, mendirikan solat ikut sempat je...tgk2 dh siap...erm...diorang ni baca ap ekk?? erm...fikir-fikirknla ya...


Us sebut tadi khusyuk dalam solat adalah sangat-sangat penting...Kerana bila kita khusyuk dalam solat (mencegah dari melakukan maksiat)…itu adalah suatu tanda bhw Allah terima solat kita disisiNya…krn bila kita sudah mula merasa "kelazatan" untuk beribadah maka benarla yg kita tidak terikut2 dgn orang lain...dan kita sudah merasa nikmatNya Islam itu sendiri...renungkn la bersama...

erm…spi sini dulu la tulisan tira… sbnrnya banyak lagi isi-isi Islam yg Us sampaikan… InsyaAllah nanti tira kongsi lg ya…
Wassalam...

* ni la masjid UTHM & pic atas tu Library UTHM...hehe...cantik sangat langit pg tadi...

-at Parit Raja, Batu Pahat...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan