Selasa, 17 Disember 2013

Syukur kerana Allah...


Assalamualaikum…
Alhamdulillah syukur padaNya dengan nikmat bernafas yang selesa ini…hari ini tira terasa ingin berkongsi sesuatu yang membuatkan rasa hati ini sangat bersyukur bila melihatnya dan merasainya…Pada hari Sabtu & Ahad(14&15) lepas kami group Khidmat Masyarakat kokurikulum UTHM telah menjalankan Program Anak Angkat di Kg Bukit Pulau, Melaka. Walaupun hanya 2 hari tetapi tira sendiri rasa sangat terharu dengan layanan keluarga angkat  dan masyarakat kg yang sangat ramah. Mereka tidak sikit pun rasa payah bila menerima kami sebagai anak. Tira dan tiga lagi sahabat yang lain dapat mak angkat yang sama iaitu keluarga Pn Rosnani bt Bachik (surirumah). Suaminya bekerja sbg Guard di Jusco/Mydin(  tak berapa igt..hehe). Keluarga mereka baru sahaja mendapat orang baru dalam family iaitu menantunya baru lepas bersalin. Kami datang hari Sabtu, bersalinnya hari Jumaat...Alhamdullilah mak dh ad dua org cucu sekarang ini. Anak mereka semuanya 4 orang. Semuanya dah besar yang bongsu dalam Tingkatan 3 cmtula... Kami memang tak duduk lama di rumah sebab banyak Program yg perlu dijalankan di sekitar kg, jadi kurang masa untuk lebih mengenali ahli2 keluarga sebenarnya. Namun ap yg kami lihat mereka sangat prihatin. Setiap kali kami pulang ke rumah je mesti tanya “dh makan ke belum?, kalau belum ni ad makanan ni..makan ya...” Allah... Walaupun mereka tidak senang/kaya mana tetapi masih boleh menjaga kami bertiga dengan sangat baik...ap yg buat kami rasa lg terharu, mereka hanya tidur di ruang tamu beralaskan lantai keras untuk memberi kami bilik yg lebih selesa...Subhanallah... mmg rasa hati ini sangat terpanggil untuk membantu masyarakat. Kami juga telah melawat Warga Emas dalam 15 buah rumah cmtula...Ad yang kematian suami dan ad jg sudah kematian isteri. Ad la seorang mak cik ni bila kami menyampaikan sumbangan dia rasa sangat terharu. Ap yg dia sampaikan pada kami ialah, “Jaga mak & ayah baik-baik ya, nak...mak & ayah tu no 1...jangan tinggal solat, mak cik doakan semoga kamu semua menjadi menteri, doktor ya nak...” Allah... memang terasa dalam hati ni betapa ia sangat memberi pengajaran bahawa ini lah yg dikatakan kita memang xbleh sekali pun berkata ‘ah’ pada mereka orang yang lebih tua...biarkan mereka sakit atau susah sendiri bila mereka tua nanti...masa kami dh nak pergi ziarah rumah warga emas lain plak, saya pun salam mak cik tersebut  lalu memeluknya, saya bisik pada telinganya “terima kasih mak cik, mak cik jg kesihatan ya dan doakan kami berjaya ya...”  mak cik tu terus memeluk erat tanpa melepaskan saya...mengalir air matanya...mak cik membalas kata2 saya dengan, “ya mak cik akan doakan anak berjaya, jgn lupa mak ayah ya, nak...” saya melepaskan pelukan dan mengatakan “Inn Sha Allah” sahaja...sebenarnya hati terasa sebak waktu tu...huhu...

Ap yang saya rasa skarang ialah ertinya 'SYUKUR'...walau ap pun yg Allah beri jgn menafikan jangan malu, semua itu milikNya...bila kita berada di atas ingatlh orang yang di bawah...dan bila kita di bawah pula janganlah berputus asa...kerana jalan Allah untuk kita tetap ad sebenarnya...walau kita rasa kita xde barang tu barang ni, tapi dia ad dia nak ap pn semuanya dia akn dapat....itu la sbnrnya rezeki...semuanya milik Allah, kita hya pinjam je....klu mati nanti pn bknnya boleh bw semua ipad mahal tu ap pn...(ingatkan diri sendiri)

<sekadarberkongsipengalaman>




Rabu, 6 November 2013

"Ya Allah jika hari ini Engkau menguji aq dengan perkara yg sangat berat, aq mohon, berilah ku petunjuk untuk kebaikan pada masa depanku kelak...Aq adalah hambamu yg lemah, tunduk bersujud kepadaMu ya Rabb...Dengan keizinanMu membuatkan aq masih diberi nikmat yg cukup untuk bernafas didunia ini... hambamu ini bersyukur ya Allah...Aq bukanlah sebaik yg mereka sangka...Dosa ini terlalu banyak padaMu...Aq mohon ampunkan lah segala khilaf & dosa ini...sesungguhnya Engkau Maha Pengampun ya Allah...Dengan keizinanmu jua aq membuat keputusan sebaiknya...Aq berharap ad hikmah di sebalik semua yg berlaku ini ya Rabb...Ameen ya Rabbul Alameen...

Sabtu, 19 Oktober 2013

Pagi tadi bangun awal...lepas solat Subuh baca la buku ap2 yg patut pn (mengelak rasa bosan)...hr ni dah niat utk pergi Kuliah Integriti Islam kat masjid jam 8 pagi...tak tahu la rasa lain mcm je nk bgun pg dan keluar awal dari kolej kediaman...erm...mungkin rindu nk lihat ciptaan Allah...Nikmat sangat rasanya bila dapat rasa nyamannya dengan keadaan pagi...tengok pokok, tumbuhan hijau lagi2 kalau tengok laut...Allah...rasa diri ini kerdil sungguh di depan Allah....Subhanallah...Maha Suci Allah yg mencipta dunia dengan segala kepakaranNya...

Pagi tu Us Shahril (Imam Masjid Besar UTHM) yg bg kuliah...best sangat2...us suka wt lawak...dh macam Us Azhar Idrus pn ad jgk...tajuk kuliah pagi tu ialah "Apa erti saya menganut Islam?"...us hya smpikn kuliah secara biasa tetapi sangat memberi kesan pada hati...betul ap yg us ckp td bhw kita sebagai umat Islam dari lahir xpernah terasa untuk "Mencari" Islam itu dimana...dan kebanyakannya orang yg "Mencari" Islam itu adalah orang bukan Islam itu sendiri...Secara tidak langsung, pd akhir zaman ni kita banyak melihat orang yg baru masuk Islam sebenarnya yg benar-benar mengamalkan ap itu yg dikatakan agama Islam...tetapi bukan org Islam sejak lahir lg...mereka ini hya seolah-olah hya menjadikn agama Islam ini suatu ikut-ikutan...tetapi bukan pegangan...contohnya, mendirikan solat ikut sempat je...tgk2 dh siap...erm...diorang ni baca ap ekk?? erm...fikir-fikirknla ya...


Us sebut tadi khusyuk dalam solat adalah sangat-sangat penting...Kerana bila kita khusyuk dalam solat (mencegah dari melakukan maksiat)…itu adalah suatu tanda bhw Allah terima solat kita disisiNya…krn bila kita sudah mula merasa "kelazatan" untuk beribadah maka benarla yg kita tidak terikut2 dgn orang lain...dan kita sudah merasa nikmatNya Islam itu sendiri...renungkn la bersama...

erm…spi sini dulu la tulisan tira… sbnrnya banyak lagi isi-isi Islam yg Us sampaikan… InsyaAllah nanti tira kongsi lg ya…
Wassalam...

* ni la masjid UTHM & pic atas tu Library UTHM...hehe...cantik sangat langit pg tadi...

-at Parit Raja, Batu Pahat...

Isnin, 14 Oktober 2013

raye Aidilfitri 2013...



family KOMBIL yg sporting....hehe...terima kasih untuk semua...gambar-gambar ini dipos sempena raya puasa lepas...Alhamdullilah masih dpt berjumpa dgn semua rakan-rakan keluarga yg lain...syukur ya Allah...bukan semua keluarga boleh merasai kemanisan seperti ini...ini juga adalah anugerah Allah untuk kita semua..

Bersyukurlah semua...

*Sesungguhnya keluarga itu tempatnya yang aman dan sentosa dalam berhubungan suka dan duka.

* RasulullahSAW bersabda, paling dekat dengan ku kedudukannya kelak pada hari kiamat adalah orang yang paling baik akhlaknya dan sebaik-baik kamu ialah yang paling baik terhadap keluarganya...



Rasulullah (saw) bersabda : Kebaikan yang paling cepat memperoleh ganjaran pahala ialah kebajikan dan silaturahim...

Dan kejahatan yang paling cepat mendapat hukuman ialah kezaliman dan memutuskan hubungan kekeluargaan...
(Hadith Riyawat Ibnu Majah)













“Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku untuk tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku.  Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu, dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri kepadaMu...






Rabu, 25 September 2013

Mengamalkan Solat Sunat Dhuha

Solat ini sering diamalkan oleh ahli perniagaan Muslim. Sehinggakan ada yang mengamalkan solat sunat ini seperti sebahagian solat wajib.

Solat Dhuha ini satu-satunya solat yang memberikan limpahan rezeki dari Allah SWT. Jika diamalkan selalu, InsyaAllah pintu rezeki akan terbuka luas. Solat dhuha sering dikatakan magnet rezeki. Dengan melakukan solat ini, rezeki yang dipohon akan segera menjengah kita.
Dari pengalaman saya sendiri, jika diikutkan duit elaun saya (saya masih seorang pelajar) sememangnya tidak cukup untuk menampung kos hidup dan pelajaran saya. Apatah lagi untuk membuat simpanan wang.

 “Ya Allah, Ya Tuhan yang Maha kaya, wahai Tuhan yang Maha Terpuji, wahai Tuhan yang Maha Pencipta, wahai Tuhan yang Maha Mengembalikan, wahai Tuhan yang Maha Pengasih dan Penyayang, kayakan aku dengan perkara-perkara yang dikau halalkan dan bukan daripada yang dikau haramkan, serta dengan kelebihan atau kurniaan-Mu bukan daripada mereka selain daripada -Mu.”

Khamis, 19 September 2013

Sambutlah Cinta Allah dengan menuntut ilmuNya...




Cinta Allah pada hambanya terlalu besar
sehinggakan apa-apa pun perkara yang kita
 lakukan perlulah dari keizinanNya...
 niat hanya kerana Allah...
Amar Makruf Nahi Mungkar...
InsyaAllah akan dipermudahkan olehNya...






Ya Allah dalam usahaku menuntut ilmu ini, berilah ku kekuatan dan ketabahan untuk mengharunginya...mari kita bersama-sama berjuang menegakkan agama Islam ini...:-)
ingin membantu perlukan ILMU...
ingin meneroka perlukan ILMU...
ingin berjaya perlukan ILMU...
ingin beribadah juga perlukan ILMU...


Justeru banyak lagi perkara yg kita telah, sedang atau akan dilakukan semuanya perlukan ILMU...sambutlah cinta Allah dalam menuntut ilmu Allah yang serba luas ini...InsyaAllah akan ada kemanisannya kelak...:)

Allah adalah "kekuatan"..
untuk mencari "kekuatan"..
carilah Allah...

Ahad, 16 Jun 2013

Sahabatku Sayang...

Sahabat sejati menjunjung erti setiakawan, kejujuran dan bertanggugjawab. Sama bergembira diwaktu senang,  membimbing dan membantu sewaktu diri tergelincir dari batasan. Aq gembira berkenalan denganmu... walaupun hya seketika mengenalimu di Kolej...diri ini sudah cukup menilai mu sebagai seorang sahabat yg baik... Aq merinduimu wahai sahabat...rindu ingin solat berjemaah bersama...rindu ingin membaca Yassin bersama...rindu ingin berbuka puasa bersama...rindu ingin membeli juadah berbuka bersama...rindu ingin melihat mu bercerita...rindu ingin mengejutmu menunaikan solat...dn rindu untuk mendengar suara serta telatahmu, syg...

Meskipun mungkin menegur itu mungkin disalahtafsirkan, tetapi atas dasar tanggungjawab sebagai sahabat….diteruskannya juga... Aq memohon maaf wahai sahabat jika  diri ini ad melukakan hatimu...Aq menegur bukan ingin mengaibkan tetapi aq sangat menyayangimu... Justeru aq memohon maaf jikalau kata-kataku itu membuatmu terasa... 

Sahabat sejati tidak semestinya perlu berada di sisi kita setiap masa. Mungkin dalam setahun, pertemuan dengannya boleh dihitung dengan jari. Namun, hubungan dalaman yang erat terjalin sebati di dalam jiwa. Biarpun jauh, nilai persahabatan yang sedemikian akan tergenggam erat dalam diari ingatan. Aq berharap dapat bertemu denganmu lagi...Kejarlah cita-citamu yg murni itu wahai sahabat...aq sangat yakin bahawa dirimu akan berjaya kelak...
Menurut Imam Ghazali, persahabatan itu harus dilandaskan dengan jiwa yang bersih. Malah, Rasulullah S.A.W pernah bersabda:”Tidak sempurna iman kamu jika kamu tidak mengasihi kawan lebih drp kamu mengasihi diri sendiri”.Begitulah besarnya pengertian persahabatan dalam islam bersandarkan konsep persaudaraan. Justeru itu, marilah kita bersama2 merenung dan mengamalkan hak-hak persaudaraan dan persahabatan seperti yang digariskan di dalam Kitab Bimbingan Mukminin- Imam Ghazali ini.

Untuk Sahabat Tersayang...
-Siti Hajar Rusli, Siti Aqilah Zulkapli & Nor Munajah Monir-








Ahad, 9 Jun 2013

Alhamdullilah Ya Allah kerana memberikan manusia-manusia yg baik dalam hidupku...mereka sungguh baik padaku, tidak pernah penat melayan aq Ya Allah...sungguh terharu hati ini...walaupun mereka bukanlah saudara kandung namun tetap memberi senyuman kepadaku....terima kasih Angah sekeluarga....akak Fura...Mk...terlalu byk rasanya dikau memberi namun sedikit sekali aq yg memberi...dn lebih byknya aq yg menerima...terima kasih syg...dengan nama Allah ukhuwwah ini aq mengharapkan kekal selamanya...<3




 

Nikmat Allah tidak pernah putus padaku...

Assalamualaikum...

 Nikmat Allah tidak pernah putus padaku dari diri ini dilahirkan sehingga sekarang..banyak sungguh Ya Rabbi...Alhamdullilah...Segala pujian bagiMu keseluruhanNya Ya Allah kerana dengan keredaanMu aq dapat menamatkan pengajianku di Kolej Matrikulasi Johor (KMJ)...selepas ini masih banyak cabaran yg perlu aq tempuh...bantu hambamu ini Ya Allah...kuatkan semangatku untuk semua ujian ini Ya Rahim... Ikhlaskn hatiku dengan semua peristiwa yg terjadi ini Ya Rahim...